tisdag 5 maj 2015

Elever på sociala medier

Nu när jag har börjat jobba i skolan så har jag stött på någonting som jag visste skulle dyka upp förr eller senare. Det är nämligen så att det är ett gäng elever som har hittat mig på sociala medier och skickar förfrågningar om att följa på instagram och bli vänner på facebook. Skulle vara intressant att höra era åsikter om detta.

Hur ställer ni er till att ha elever på sociala medier? Är det okej om man inte är så privat på de sociala medierna man är medlem på? Eller är det aldrig okej? Finns det några fördelar/nackdelar med detta? Gäller samma sak för elever som går på skolan men inte i ens egna klass?

22 kommentarer:

  1. Känner mig delad, jag har haft och har även några tidigare elever som vänner på min FB. Har dock blivit mer restriktiv på detta nu, känner att min privata och professionella roll till en viss del bör få vara skilda. Dock har jag till en viss del upplevt sociala medier som en positiv del av relationbyggade mellan lärare och elever. Detta har vi löst med att skapa en grupp för vårt studierum där både elever och lärare har möjlighet att sätta på sig sin professionella roll om de önskar, men samtidigt kunna nå varann lätt vid behov.

    /Jeanette

    SvaraRadera
  2. Jag känner nog att jag inte vill vara vän med eleverna på sociala medier då jag föredrar att hålla det privat. Om man skulle få vänförfrågningar kan det kanske vara en god ide att förklara för eleverna varför man i så fall väljer att inte acceptera. Sen beror det kanske även på hur man använder sig utav det som Jeanette skriver här ovan.

    SvaraRadera
  3. Bra fråga Sofia.
    Det är en klurig fråga om hur man ska göra faktiskt. Jag jobbar ju lite extra på en högstadieskola och där är det väldigt många som hittat mig på sociala medier. Jag har inte svarat på förfrågningarna och tillslut så frågar dom mig i skolan om varför jag inte svarat. Jag visste inte vad jag skulle svara så tog hjälp av en kollega. Han sa att han alltid haft som policy att han inte skulle vara vän med någon elev på sociala medier så länge det finns risk eller chans att han skulle ha dom som elever igen.
    Så gäller det våra elever (4-6) så får nog dom vänta ganska länge tills jag blir vän med dom och då kanske dom har glömt bort mig redan ;)

    SvaraRadera
  4. Tycker det är en bra fråga som alla lärare måste ha med sig in i yrket! Jag tror som ovanstående att man ska hålla sitt privata och det professionella på olika håll. Även om man kanske inte är så aktiv själv på medierna så är det alltid någon kompis eller något som kanske hittar något gammalt kort eller film eller dylikt som kanske läggs ut. (som man inte vill att eleverna ser av en själv, alla har ju vart "unga å dumma" någon gång) Samtidigt vet jag att det finns de elever som söker sig till läraren på detta viset för att kanske visa på att något är fel antingen hemma eller i skolan. Så svårt, helt klart!

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Personligen så skulle jag inte välja att acceptera en vänförfrågan från en elev, det har hänt att jag fått sådana men jag har då tackat nej och sedan förklarat för eleven varför.Jag vill gärna skilja på mitt jobb och mitt privatliv och för mig så hör sociala medier till mitt privatliv.

    SvaraRadera
  7. Jag har inte mina elever på fb och insta... men det är för att jag är privat... vill kunna lägga ut det jag vill utan att man ska behöva tänka på mitt jobb för min fb och insta innehåller ju mitt privatliv inte jobblivet...men så har jag en elev på kik men de va bara för att vi skulle dela musiksmak med varandra.. och då gjorde ja det tydligt att de va bara det som gällde och han fick inte säga min kik till någon och det har funkat jättebra! sedan vet jag några kollegor som har sina elever på insta men de lägger absolut inte ut något privat på det sättet och de är därför... men jag fortsätter neka på fb och insta...jag har även förklarat för eleverna varför ja nekar dom och de förstod! / Nathalie eriksson

    SvaraRadera
  8. En väldigt intressant, och minst sagt aktuell, fråga som du ställer! Jag håller med föregående skribenter om att det är viktigt att hålla det privata och det professionella var för sig. Jag diskuterade faktiskt just denna fråga med några vänner till mig som båda arbetar som lärare, där den ena arbetar mot de lägre årskurserna och den andra mot elever på högstadiet och gymnasiet. Båda två hade fått många förfrågningar från deras elever om att de ville följa dom på Instagram eftersom att de hade upptäckt att läraren hade ett konto som eleverna nu ville följa. De valde därför att lösa problemet genom att öppna ett till konto så att de istället hade två olika konton där det ena kontot var privat, där förfrågan om att följa kontot var tvungen att accepteras innan innehållet kunde visas, medan det andra kontot istället var öppet för eleverna att följa. De förklarade sedan för eleverna vilket konto som de kunde följa. På detta konto lade de upp "privata" bilder som för eleverna kändes personliga men som var noga genomtänkta innan de publicerades. Detta var eleverna jätte nöjda över då de upplevde att de fick en inblick i lärarens vardag och fritid samtidigt som de tyckte det var väldigt roligt att kommentera lärarens inlägg samt när läraren ibland gick in och kommentera deras egna inlägg. Detta öppnade, som mina vänner beskrev det, en närmare relation till eleverna och öppnade upp till många roliga och intressanta samtal och diskussioner i skolan, om vad läraren eller eleverna hade lagt upp för inlägg eller kommenterat om på kontot. Ett inlägg, som väckte många skratt i klassen, var då läraren helt plötsligt hade blivit taggad i ett inlägg, av en elev som bodde granne med läraren, och som under helgen hade fått en oväntad middagsgäst i form av lärarens katt..

    /Jennifer

    SvaraRadera
  9. Hej, jätte intressant fråga att diskutera. Jag har också fått förfrågningar från elever och har alltid tackat nej av den anledningen att man är privatperson på fritiden och lärare på jobbet. Jag tror det är lätt som lärare att fastna i lärarrollen på sin fritid. Att möta föräldrar och elever i affären som kan fråga om läxor eller undervisning eller dylikt. Det är också lätt att ta med sig jobbet hem och planera inför lektioner och annat man har i huvudet underdagen. Jag hoppas att jag själv kan distansera mig från jobbet och inte vara lärare under min fritid men den balansen är inte alltid lätt att hitta. Man kan skapa goda relationer till elever som man också kopplar an till ens personliga jag och inte bara fröken Lisette. Och det är klart att det tar emot att säga nej då till elever som vill ha mig på facebook eller liknande. Men jag tror att det är viktigt att man är privatperson och förhåller sig som lärare till eleverna. Nackdelen är då givetvis att man kan förlora mycket god kommunikation och att komma nära sina elever på ett annat sätt, och fördelen blir då att man kan stänga av jobbet på fritiden.

    SvaraRadera
  10. Intressant! Jag väljer att inte bli vän med eleverna på sociala medier. Jag anser precis som några andra att jag är privat utanför jobbet och vill inte behöva tänka på och bara orolig att de ser eller läser något om mig på fb och sen får man höra det dagen efter. För mig är det viktigt att få vara privat när Jag inte jobbat! //Irina

    SvaraRadera
  11. Jag håller med om att man som lärare bör skilja på vad som är privat och vad som hör jobbet till, jag tycker därför inte att man ska vara vän med sina elever på Facebook och andra sociala medier. Vi lever i en alltmer digital värld och många lärare har säkert fått vänförfrågningar från elever, eller kommer att få, och det är därför viktigt att man för en diskussion kring sociala medier på skolorna, både i arbetslagen och i klasserna.

    Med den nya tekniken finns ju många möjligheter till kommunikation utan att behöva ha alla som vänner på Facebook, Instagram m.m. - det finns många goda exempel på där lärare och elever (även lärarstudenter ) har kontakt via en egen klassblogg/hemsida till vilken alla berörda har inloggning och kan skriva och dela bilder etc.

    Till saken kan nämnas att jag läste att Lärarnas yrkesetiska råd tagit fram rekommendationer kring hur lärare bör förhålla sig till sociala medier; de menar bl.a. att man kan överväga möjligheten att ha olika konton som privatperson och lärare.

    SvaraRadera
  12. Som så många redan skrivit så tycker också jag att man ska skilja på sig själv som privatperson och sig själv som lärare, vilket betyder att jag inte tycker att man ska adda elever och deras föräldrar som vänner på tex facebook. Däremot tror jag på idén att ha två konton där den ena inte är privat.

    SvaraRadera
  13. Som så många redan skrivit så tycker också jag att man ska skilja på sig själv som privatperson och sig själv som lärare, vilket betyder att jag inte tycker att man ska adda elever och deras föräldrar som vänner på tex facebook. Däremot tror jag på idén att ha två konton där den ena inte är privat.

    SvaraRadera
  14. Jag skulle välja att inte bli vän med eleverna på de sociala medier som finns. Det är nog bra att berätta det på till exempel ett föräldramöte, att man gärna finns där via mejl, telefon eller facetoface men att sociala medier som fb är något som tillhör ens privata liv.
    '/Martina

    SvaraRadera
  15. Intressant fråga! Precis som många av er andra redan skrivit så tror även jag att det är viktigt att man håller det privata och det professionella var för sig. När jag har vikarierat i skolan har jag fått vänförfrågningar skickade till mig på sociala medier och har alltid valt att tacka nej till dessa. Jag har därefter valt att berätta för eleven varför jag tackade nej.
    Något som jag tyckte var intressant var det Jennifer tog upp om att man som lärare kan ha två konton, ett öppet och ett privat. Det tycker jag låter som en bra lösning och idé!
    / Malin Johansson

    SvaraRadera
  16. Jag håller med det som skrivits tidigare, jag vill inte heller följa/adda elever. Jag tycker också att man ska skilja på jobb och privatliv. Under min praktik blev jag frågad flera gånger vad jag hette på olika sociala medier, men jag ville inte ge ut den informationen och efter ett tag så förstod eleverna varför, även om de väldigt gärna ville bli min "vän".
    /Alexandra

    SvaraRadera
  17. Jag känner mig lite tudelad i den här frågan. Samtidigt som man vill skilja på jobb och privatliv, och därför inte vill ha elever som "vän" på facebook, så vill man kunna finnas där och vara tillgänglig för eleverna i det forum där de känner sig bekväma att kontakta dig och anförtro sig till dig.
    Att ha två konton, eller använda de sekretess/säkerhets- funktioner som finns på facebook kanske är ett alternativ. Intressant ämne!
    /Sofia

    SvaraRadera
  18. Jag gör som andra lärare på skolan där jag är, nämligen att inte bli vän med någon elev på sociala medier. Detta för att kunna ha ett privatliv utanför skolan. Jag anser att det är viktigt att kunna lägga jobbet åt sidan när man är ledig och sociala medier ingår i alla fall i min fritid, så då vill jag inte bli "störd" (kanske låter väldigt negativt) av elever som vill ställa frågor eller till och med föräldrar som vill något. Ett väldigt intressant ämne och det var roligt att läsa hur ni andra såg på ämnet.

    SvaraRadera
  19. Detta tycker jag är otroligt svårt. Samma med föräldrar som i efterhand lagt till på facebook. Det är svårt för man vill ju kunna vara lite privat på fritiden.
    Det händer förr eller senare att elever kommer fråga efter facebook eller instagram.
    Jag har svarat eleverna att jag inte får ha dem som vänner eller följa, väldigt bestämt. Sen har jag försökt prata bort det. Det har fungerat bra hittills. De förstår.

    Jag har även en kollega som har en "fröken-facebook" där han accepterar elever. Men då är han inte lika aktiv på den som sin egna privata. Så det är ju en lösning. Han har en "fröken-facebook" för att kunna upptäcka bråk eller otrevligheter via sociala medier, då de har haft mycket problem med det.

    /


    Anna Jonsson - grupp E

    SvaraRadera
  20. De elever jag jobbar med är ju ganska unga (f-3) men många har ändå Instagram. Min stora hobby är att virka och eleverna älskar mina figurer. Jag har startat ett Instagram konto där jag bara lägger ut bilder på mina virkade alster och där finns det elever som följer mig :)
    // Charlotte, Orust (F)

    SvaraRadera
  21. Jag kan inte komma ihåg att jag någon gång arbetat med en lärare som varit vän med sina elever på facebook eller andra sociala medier. Jag har själv alltid valt att tacka nej till förfrågningar och tydligt förklarat varför. Men användandet av sociala medier kryper allt längre ner i åldrarna och känslan är att det här kommer vara något man får stå ut med framöver också...

    SvaraRadera
  22. Nu har jag inte Facebook själv men skulle jag skaffa så skulle jag ha en privat och en för arbetet. Jag tycker man ska skilja dessa åt. Jag har Instagram och får titt som tätt följarförfrågan av elever och av mina vänners barn. Jag har avböjt dessa men jag har alltid förklarat varför. Mitt Instagram är privat för mina "vuxna" vänner. Inte för att jag lägger ut "ful" bilder men ibland kan det vara en bild på en öl, ett glas vin mm. Tycker inte riktigt att det passar att visa eleverna. Jag är annars öppen över mitt privatliv men just på de social medierna tycker jag att man ska skilja dessa åt.

    SvaraRadera