onsdag 13 maj 2015

Gestaltning 2

Här kommer fortsättningen på förra gestaltningen :)

Fortsättning följer......

Medverkande:

Caroline Thor
Amanda Strand-Johansen
Ida Nilsson
Hanna Arkteg
Amy Arkteg &
Sofia Sundström

Kopplingar och inspiration:


Skolverket (2014). Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda: Hur skolan kan arbeta mot trakasserier och kränkningar. Stockholm: Skolverket. S. 90-91.

Skolverket (2012). Arbete mot diskriminering och kränkande behandling. Skolverkets allmänna råd. Stockholm: 
Skolverket. S. 22 och s. 36.

Thors, C. (2007). Utstött- en bok om mobbning. Stockholm: Lärarförbundets förlags.47-48. s. 53


10 kommentarer:

  1. Vilka bra gestaltningar ni har skapat! Ni belyser viktiga frågor, eftersom dessa kommentarer tyvärr många gånger förekommer mellan barnen. Det är också väldigt att ni visar att pedagogen har en bra hörstyrka som uppmärksammar dessa kränkningar. Jag tycker också det är bra att ni arbetar med olika färger i er gestaltning. Den svartvita färgen inger en känsla av hopplöshet och sorg, men när sedan pedagogen säger ifrån trappar ni upp färgerna och hoppet börjar lysa igenom. Jag väntar med spänning på nästa del, och jag hoppas att det löser sig :). Bra jobbat! / Josefine

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att ni har gjort jättefina gestaltningar som uppmärksammar ett väldigt viktigt ämne, och jag håller med Josefine om att det blir väldigt effektfullt att gestalta hoppet med färg. Ser också fram emot nästa del. =)

    Jag blir också sugen på att testa att använda detta sätt att gestalta saker med eleverna. Tror att de skulle tycka att det var jättekul att få skapa sina egna serier.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att ni har gjort jättefina gestaltningar som uppmärksammar ett väldigt viktigt ämne, och jag håller med Josefine om att det blir väldigt effektfullt att gestalta hoppet med färg. Ser också fram emot nästa del. =)

    Jag blir också sugen på att testa att använda detta sätt att gestalta saker med eleverna. Tror att de skulle tycka att det var jättekul att få skapa sina egna serier.

    SvaraRadera
  4. Hakar på Veronica här: Förutom att det är bra gjort med en effektfull färgsättning, så är det bra att ni gör gestaltningar som faktiskt går att genomföra med eleverna utan alltför stort besvär.

    SvaraRadera
  5. Ni är så fyndiga! Jag håller helt med föregående skribeter, Det blir väldigt tydligt när ni lägger till färg. Jag blir även jag sugen på att göra något liknade.

    SvaraRadera
  6. Jätteroligt att ni valt att göra gestaltningen som en följetång! Väntar med spänning :) Tror verkligen att elever hade uppskattat att jobba på liknande sätt när de blir lite spännande och man vill veta hur det slutar. Kan nog höja motivationen hos många genom att få arbeta på detta sätt!

    SvaraRadera
  7. Vilket roligt sätt ni har gjort era gestaltningar på! Jag håller med de föregående, tror att detta är ett bra och roligt sätt för eleverna att gå skapa egna gestaltningar på också!
    /Alexandra

    SvaraRadera
  8. Kan inte annat än att hålla med tidigare kommentarer, jätte fiffig ide! Det blir en väldigt tydlig gestaltning på hur man kan agera annorlunda och vad som sker i de olika fallen, ska bli kul att se fortsättningen.
    Plus i kanten att ni tar upp det här med: hur hade jag känt, jag tycker det är jätte viktigt att man sätter sig in i hur andra individer kan uppfatta saker, som läroplanen också förespråkar.

    SvaraRadera
  9. Mycket bra gjort! Smart sätt som man faktiskt kan låta eleverna göra.
    Roligt att så många grupper har gjort gestaltningar i flera steg eller med två olika scenarier. Oftast när jag har sett gestaltning nr 1 i olika grupper blir jag väldigt upprörd men nu har jag lärt mig att det kommer en fortsättning med ett slut som jag gillar bättre ;)

    SvaraRadera
  10. Jättekul ide! Ska bli spännande att se slutet. /Elisabeth L

    SvaraRadera